كلينيك زيبايي
 كلينيك زيبايي

كلينيك زيبايي


درمان خانگي واريس پا چيست؟

پيگيري روش هاي پيشگيرانه و سنجش سلامت

۱- عوامل خطرآفرين را شناسايي كنيد

احتمال گسترش رگ هاي واريسي در بعضي افراد نسبت به بقيه بيشتر است. دانستن عوامل بالابرنده ي احتمال بروز واريس، مي تواند به شما براي انتخاب سبك زندگي و عادات سالم تر كمك كند. اگر چند عامل را در خود شناسايي كرديد، بهتر است با پزشك خود درباره چگونگي مديريت اين عوامل خطرآفرين مشاوره كنيد.

 

۲- ماندن در وزن ايده آل

اضافه وزن فشار غيرمتعارفي به پاهاي شما و سيستم گردش خون وارد مي كند. اگر وزنتان بالاست، كاهش وزن فشار كم خواهد كرد و بدين وسيله ريسك شما براي ابتلا به واريس كاهش مي يابد.

 

۳- داشتن عادات غذايي سالم

از خوردن غذاهاي پركالري و غير مغذي اجتناب كنيد. رژيم غذايي پراز فيبر را انتخاب كنيد. بعضي از مطالعات ارتباطي را بين رژيم غذايي كم فيبر و ابتلا به واريس را نشان مي دهند. رژيم غذايي سرشار از فيبر حتي بهكاهش كلسترول در بدن نيز كمك كرده و باعث كاهش فشار خون مي شود.

 

۴- بطور منظم ورزش كنيد

راه رفتن و دويدن آرام، گردش خون در پاها را بهبود مي دهد، و گردش خون مناسب به عدم گسترش رگ هاي واريسي و بدتر شدن آنها كمك مي كند. تمرين ورزشي همچنين ميزان فشار خون كلي را كاهش داده و در نهايت كل سيستم گردش خون را تقويت مي كند.

 

۵- سيگار كشيدن را ترك كنيد

كشيدن سيگار منشاء بسياري از مشكلات سلامتي است. تحقيقات نشان داده اند كه فشار خون مرتبط با كشيدن سيگار مي تواند به بروز واريس كمك كند. سيگار كشيدن همچنين باعث بيماري “نارسايي در رگهاي نيم نته پايين” شده كه دراين حالت خون بدرستي در رگ ها جريان نداشته و در پاها باقي مي ماند.

 

۶- از خوردن قرص هاي ضد بارداري با استروژن بالا خودداري كنيد

مصرف طولاني مدت قرص هاي ضدبارداري كه محتوي مقدار زيادي استروژن و پروژسترون هستند خطر بروز واريس را افزايش مي دهند. شيوه ي درمان”جايگزيني هورموني” هم ممكن است چنين تاثيراتي داشته باشد. باپزشك خود راجع به بهترين گزينه براي شما مشورت كنيد.

 

۷- دور از تابش مستقيم خورشيد بمانيد

در افرادي با پوست روشن، قرارگيري بيش از حد در معرض نور خورشيد باعث ايجاد رگ هاي تارعنكبوتي مي شود. حضور در زير نورخورشيد همچنين ريسك ابتلا به سرطان پوست را بالا مي برد.

مراقب پاهاي خود باشيد

۱- از ايستادن طولاني خودداري كنيد

ايستادن در يك محل براي مدت طولاني فشار بيشتري به رگ پا و كف پا وارد مي كند. به مرور زمان، اين فشار ديواره هاي رگ هاي خوني را تضعيف مي كند. اين امر باعث حاد شدن واريس فعلي شما و منجربه گسترش رگ هاي واريسي جديد مي شود.

 

۲- درست بنشينيد

صاف بنشينيد و پاها را روي هم نندازيد. طرز نشستن مناسب، گردش خون را بهبود مي دهد، در حالي كه پاها را روي هم انداختن جريان خون را درون پاها محدود مي كند.

 

۳- هرموقع توانستيد پاها را درجايي بالا قرار دهيد

آرامش روحي و قراردادن پاها در بالا احتمال بروز واريس را كاهش مي دهد. سعي كنيد درطول روز ۲ تا ۳ بار خوابيده و پاهارا براي ۱۵ دقيقه بالاببريد. اين كار باعث بهبود گردش خون و كاهش فشار خواهد شد.

 

۴- سبك لباس پوشيدن خود را تغيير دهيد

با خودداري از پوشيدن شلوارهاي تنگ، جريان خون را در قسمت پايين تنه بهبود دهيد. مخصوصاً از لباس هايي كه در نواحي كمر، ران، ساق و كشاله تنگ هستند اجتناب كنيد. اگر واريس داريد، لباس هاي تنگ آن ها را وخيم تر خواهد كرد و اگر نداريد احتمال ابتلا را افزايش خواهيد داد.

 

۵- جوراب ساق بلند كشي بپوشيد

اگر مبتلا به واريس هستيد، از جوراب هاي كشي به طور منظم استفاده كنيد. آن ها را مي توانيد از مراكز تجهيزات پزشكي يا داروخانه ها تهيه كنيد، و با مقدار كشش هاي متفاوت عرضه مي شوند. قبل از خريد و استفاده از اين جوراب ها حتما با دكتر خود مشورت كنيد.

 

درمان واريس

۱- علائم واريس را بشناسيم

رگ هاي واريسي معمولاً مشكل بزرگي در بدن بوجود نمي آورند. با اين حال، باعث ناراحتي، درد و شرمساري مي شوند. از دكتر خود براي چگونگي برخورد با واريس كمك بگيريد، حتي اگر واريس براي سلامتي شما خطربزرگي نباشد. علائم مشترك واريس عبارتند از:

 

۲- بدانيد چه موقع بايد بدنبال درمان باشيد

با وجود اينكه دراكثر موارد، واريس يك تهديد جدي براي سلامتي محسوب نمي شود، در بعضي اوقات منجر به بروز مشكلاتي مي شود كه شما را وادار به جستجو براي درمان آن مي كند. اگر واريس داريد و نشانه ها ذكر شده در زير را تجربه كرده ايد، حتما به دكتر خود مراجعه كنيد.

 

۳- راه هاي درماني ديگر را بدانيد

اگر راهكارهاي خانگي كمكي به بهبود واريس شما نكردند، بهتراست بدنبال روش هاي درماني ديگري باشيد. با دكتر خود راجع به گزينه هاي موجود مشورت كنيد.


بازدید : | ۱۶ دى ۱۳۹۶ | نظرات (0) | ادامه مطلب ...
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :

سرویس وبلاگدهی فارسی یا پارسی رایگان